Etiquetes

dimarts

U4 -LA RELACIÓ HUMANA (ELS SENTITS)

ACTIVITAT INTRODUCTORIA
En aquesta unitat estudiam els organs del sentits.
En cada sentit els estímuls  fan un recorregut: parteixen d'un orgànul especial fins arribar  als nirvis corresponents.

ACTIVITAT 0 -TREBALL GRUPAL CONEIXEMENTS PREVIS: 
OBSERVACIÓ COMPARTIDA 
(Es tracta de promoure el diàleg )
Alumne 1: Tria una imatge i  comenta  un dels sentits que surten
Alumne 2: Explica  quin  recorregut fa l'estímul en aquest sentit per arribar al nirvi
Alumnes 3 i 4: Rebatre  què es correcte/incorrecte d'allò que ha dit l'anterior alumne
Finalitzar, arribanta acords orals. Després el mestre demana a cada un dels equips un dels sentits acordats i els recorreguts dels estímuls.
IMATGE 2






IMATGE 1

Exemple: Una persona cega que camina pel carrer rep vibracions, objectes que li freguen el cos. Per tant  percep calor, contacte. D'una altra part, a través de l'ofacte, percep olors i també percep sons  per l'oïda ,però no pot captar la llum


Veim el vídeo sobre el recorregut dels estímuls (per a analitzar els nostres coneixements previs) i anotarem les respostes correctes.
https://www.youtube.com/watch?v=uNV6yzpSfLA




ACTIVITAT 1: 
FUNCIÓ DE RELACIÓ I  ELS SENTITS  



A) Veure VÍDEO  1 :FUNCIÓ DE RELACIÓ- ELS SENTITS
https://www.youtube.com/watch?v=mSV7zD_3l0U
https://www.youtube.com/watch?v=mSV7zD_3l0U

VEURE  VÍDEO 2 : ampliació

B) Llegirem la informació sobre 
ELS SENTITS

Els sentits són cinc:
 - La vista.Serveix per a veure el color, la forma, els moviments,... de les coses que ens envolten. Els òrgans a destacar són els ulls , l'orgànul  retina i altres orgànuls.
- L'oïda.
Serveix per a percebre els sons.Els òrgans a destacar són les orelles, l'orgànul  còclea (a la cavitat interna) i altres orgànuls.
- El gust.Serveix per a distingir els sabors. L'òrgan a destacar és la llengua, els orgànuls  papil.les i altres orgànuls.
 - L'olfacte. Serveix per a sentir les olors.L'òrgan és el nas.
Orgànul: la pitüitària i altres orgànuls.
- El tacte. Serveix per a conèixer la forma, la textura. L'òrgan és la pell. Orgànul: cel.lules receptores i altres orgànuls.




ACTIVITAT 2) COMPROVACIÓ DE LA 
COMPRENSIÓ DE LA FUNCIÓ 
DE RELACIÓ I ESTÍMULS


T.C:LA SUBSTÀNCIA (Per determinar idees principals)Una vegada feta l'observació d'imatges, llegida informació resumida i vist el vídeo d'estímuls , és hora de veure què sabem:
-Cada estudiant d'un equip de base escriu una frase o idea principal del tema treballat 
( Discutiu i anotau cada idea  correcta si tots estau d'acord. Si no és correcta la descartau. Feis Moltes rondes fins acabar.Finalment feis un resum d'idees per exposar  i es corregeixen entre tota la classe)








ACTIVITAT 3) ACTIVITAT DE EXERCITACIÓ: IMPULS NIRVIÓS I NEURONES

Veure els dos vídeos (vídeo 3 i vídeo 4) .
Cada alumne de l'equip dibuixará després un model de neurona senzill i la retalla .En acabar  tota la classe connecta les neurones fetes per simular una xarxa neuronal a una cartolina (Escriure el títol: Xarxa neuronal/ nom de les parts/)
VÍDEO 3: LES NEURONES
https://www.youtube.com/watch?v=fUSQENv7o7s

VÍDEO 4: EL SISTEMA NERVIÓS


ACTIVITAT 4) 
ACTIVITAT PER CONÉIXER ELS SENTITS 
(TRENCACLOSQUES)


A) GRUP CLASSE 
Veurem tots els vídeos pensant que després cada alumne de l'equip base es farà EXPERT en un dels sentits(OÏDA, VISTA, OLFACTE O GUST) a més  TOTS SERAN EXPERTS DEL sentit TACTE.
Mentres que vegem els vídeos hem d'anotar paraules clau de cada vídeo. Preparau 5 fols per afegir informació de cada sentit.
B) ALUMNES EXPERTS: Els alumnes experts han d’investigar conjuntament per crear un document col•lectiu del SENTIT que li ha tocat amb la informació que teniu aquí abaix. PERÒ FER "EL SAC DE DUBTES" ABANS DE TANCAR INFORMACIÓ.
C) Cada alumne expert torna a l'equip base on explica la seva informació. DESPRÉS FAN EL SAC DE DUBTES 


Vídeos de cada sentit pels experts:
 
-1)La vista, explicacions generals
-2) Com funciona la vista(Com veim?)
-3) Funcionament de cada part de l'ull

L ' O Ï D A

1) Video sobre l'oïda
2)(L'oïda i la cadena d'ossets)

L' O L F A C T E

E L    G U S T 

              E L   T A C T E 1) https://www.youtube.com/watch?v=mD__Cd-ysWw&t=169s  




ELS 5 SENTITS: INFORMACIÓ EXTRA

 https://sites.google.com/a/xtec.cat/els-5-sentits/maneres-de-sentir



ACTIVITAT 5 ) JOC ONLINE DE TOTS ELS SENTITS





ACTIVITAT 6)METGES ESPECIALISTES DELS SENTITS I MALALTIES 

6 . 1 .  V I S T A
Oftalmòleg (o oculista) és un metge especialista en salutocular que s’encarrega del diagnòstic, tractament i prevenció de les patologies relacionades amb els ulls i la visió


L’optometrista, que també s’anomena òptic, ofereix atenció primària en salut visual i es diferencia de l’oftalmòleg en que no és metge, sinó graduat en Òptica i Optometria.

Algunes malalties de la vista


  6 . 2 .  O Ï D A - G U S T - O L F A C T E 
otorrinolaringòleg  és un professional dedicat al tractament, tant metge com quirúrgic, de les malalties i alteracions de l'oïda, nas, gola i estructures relacionades del cap i del coll.

Algunes malalties de l'oïda

Algunes alteracions de l'olfacte i gust


 6 . 3 .   T A C T E
Dermatòleg és un professional de la salut que tracta i diagnostica malalties de la pell, pèl, ungles i mucoses (aquelles que es troben en parpelles, boca, nas...)

Algunes malalties de la pell


ACTIVITAT 7)CURA DELS SENTITS

CURA DELS SENTITS 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Recursos