ACTIVITAT INTRODUCTORIA
En aquesta unitat estudiam els organs del sentits.
En cada sentit els estímuls fan un recorregut: parteixen d'un orgànul especial fins arribar als nirvis corresponents.
ACTIVITAT 1:
FUNCIÓ DE RELACIÓ I ELS SENTITS
B) Llegirem la informació sobre
ELS SENTITS
Els sentits són cinc:
ACTIVITAT
0 -TREBALL GRUPAL CONEIXEMENTS PREVIS:
OBSERVACIÓ COMPARTIDA
(Es tracta de promoure el diàleg )
|
||||||||||||||
Alumne
1: Tria una imatge i comenta un dels sentits que surten
|
||||||||||||||
Alumne
2: Explica quin recorregut fa l'estímul en aquest sentit per arribar al nirvi
|
||||||||||||||
Alumnes
3 i 4: Rebatre què es correcte/incorrecte d'allò
que ha dit l'anterior alumne
|
||||||||||||||
Finalitzar,
arribanta acords orals. Després el mestre demana a cada un dels
equips un dels sentits acordats i els recorreguts dels estímuls.
|
ACTIVITAT 1:
FUNCIÓ DE RELACIÓ I ELS SENTITS
VEURE VÍDEO 2 : ampliació
B) Llegirem la informació sobre
ELS SENTITS
Els sentits són cinc:
- La vista.Serveix per a veure el color, la forma, els moviments,... de les coses que ens envolten. Els òrgans a destacar són els ulls , l'orgànul retina i altres orgànuls.
- L'oïda. Serveix per a percebre els sons.Els òrgans a destacar són les orelles, l'orgànul còclea (a la cavitat interna) i altres orgànuls.
- El gust.Serveix per a distingir els sabors. L'òrgan a destacar és la llengua, els orgànuls papil.les i altres orgànuls.
- L'oïda. Serveix per a percebre els sons.Els òrgans a destacar són les orelles, l'orgànul còclea (a la cavitat interna) i altres orgànuls.
- El gust.Serveix per a distingir els sabors. L'òrgan a destacar és la llengua, els orgànuls papil.les i altres orgànuls.
- L'olfacte. Serveix per a sentir les olors.L'òrgan és el nas.
Orgànul: la pitüitària i altres orgànuls.
Orgànul: la pitüitària i altres orgànuls.
- El tacte. Serveix per a conèixer la forma, la textura.
L'òrgan és la pell.
Orgànul: cel.lules receptores i altres orgànuls.
ACTIVITAT 2) COMPROVACIÓ DE LA
COMPRENSIÓ DE LA FUNCIÓ
DE RELACIÓ I
ESTÍMULS
T.C:LA
SUBSTÀNCIA (Per determinar idees principals)Una
vegada feta l'observació d'imatges, llegida informació resumida
i vist el vídeo d'estímuls , és hora de veure què sabem:
-Cada
estudiant d'un equip de base escriu una frase o idea principal del
tema treballat
(
Discutiu i anotau cada idea correcta si tots estau d'acord.
Si no és correcta la descartau. Feis Moltes rondes fins
acabar.Finalment feis un resum d'idees per exposar i es
corregeixen entre tota la classe)
|
ACTIVITAT 3) ACTIVITAT DE EXERCITACIÓ: IMPULS NIRVIÓS I NEURONES
Veure els dos vídeos
(vídeo 3 i vídeo 4) .
Cada alumne de l'equip dibuixará després un
model de neurona senzill i la retalla .En acabar tota la classe connecta les
neurones fetes per simular una xarxa neuronal a una cartolina (Escriure el títol: Xarxa neuronal/ nom de les parts/)
VÍDEO 3: LES NEURONES
ACTIVITAT 4)
ACTIVITAT PER CONÉIXER ELS SENTITS
(TRENCACLOSQUES)
A) GRUP CLASSE
Veurem tots els vídeos pensant que després cada alumne de l'equip base es farà EXPERT en un dels sentits(OÏDA, VISTA, OLFACTE O GUST) a més TOTS SERAN EXPERTS DEL sentit TACTE.
Mentres que vegem els vídeos hem d'anotar paraules clau de cada vídeo. Preparau 5 fols per afegir informació de cada sentit.
B) ALUMNES EXPERTS: Els alumnes experts han d’investigar conjuntament per crear un document col•lectiu del SENTIT que li ha tocat amb la informació que teniu aquí abaix. PERÒ FER "EL SAC DE DUBTES" ABANS DE TANCAR INFORMACIÓ.
C) Cada alumne expert torna a l'equip base on explica la seva informació. DESPRÉS FAN EL SAC DE DUBTES
Informació 1>>AQUÍ TENS TOT EL QUE HAS D'ESTUDIAR
Informació 2>> més informació PER PREPARAR-HO
Vídeos de cada sentit pels experts:
-2) Com funciona la vista(Com veim?)
-3) Funcionament de cada part de l'ull
L ' O Ï D A
1) Video sobre l'oïda
2)(L'oïda i la cadena d'ossets)
L' O L F A C T E
E L G U S T
E L T A C T E 1) https://www.youtube.com/watch?v=mD__Cd-ysWw&t=169s
ELS 5 SENTITS: INFORMACIÓ EXTRA
ACTIVITAT 5 ) JOC ONLINE DE TOTS ELS SENTITS
ACTIVITAT 6)METGES ESPECIALISTES DELS SENTITS I MALALTIES
6 . 1 . V I S T A
Oftalmòleg (o oculista) és un metge especialista en salutocular que s’encarrega del diagnòstic, tractament i prevenció de les patologies relacionades amb els ulls i la visió
L’optometrista, que també s’anomena òptic, ofereix atenció primària en salut visual i es diferencia de l’oftalmòleg en que no és metge, sinó graduat en Òptica i Optometria.
6 . 2 . O Ï D A - G U S T - O L F A C T E
otorrinolaringòleg és un professional dedicat al tractament, tant metge com quirúrgic, de les malalties i alteracions de l'oïda, nas, gola i estructures relacionades del cap i del coll.
Algunes malalties de l'oïda
Algunes alteracions de l'olfacte i gust
6 . 3 . T A C T E
Dermatòleg és un professional de la salut que tracta i diagnostica malalties de la pell, pèl, ungles i mucoses (aquelles que es troben en parpelles, boca, nas...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada